SETIAP INSAN MEMPUNYAI KELEBIHAN YANG BERBEZA. JANGAN PERNAH RASA RENDAH DIRI. TERUS BANGKIT. KERANA SETIAP INSAN ADALAH ISTIMEWA

Friday 20 November 2015

SEUSAI IFTAR 9 ZULHIJJAH


Assalamualaikum dan salam sejahtera…

Entry pada kali ini berdasarkan cerpen “Seusai Iftar 9 Zulhijjah” yang telah dimuatkan dalam Dewan Sastera pada Februari 2003 dan telah memenangi Hadiah Sastera Darul Takzim IV pada tahun 2003.

“Seusai Iftar 9 Zulhijjah” merupakan kisah pengorbanan dan keredhaan atas apa yang diambil kembali Tuhan daripada kita. Kisah ini begitu unik kerana digarap dengan teliti apabila menggunakan kata ganti nama Saya dalam setiap watak yang bercerita. Ini memerlukan ketelitian dan pembaca harus fokus terhadap pembacaan kerana ia berubah mengikut watak.

Cerpen ini berkisar tentang seorang ayah yang yang redha dengan kepergian kesemua anaknya iaitu seramai enam orang; seorang lelaki dan lima perempuan. Mereka telah diambil nyawa ketika masih kecil dan merupakan anak-anak syurga. Putera lelaki telah kembali kepada Penciptanya pada bulan Ramadhan dan lima puteri pada bulan Zulhijjah. Bagaimana seorang bapa dan ibu yang dapat menerima ketentuan Ilahi ini begitu menyentuh hati. Satu-satunya anak lelakinya meninggal dunia dalam bulan Ramadhan ketika usianya belum lagi menginjak setahun akibat jangkitan paru-paru. Anak-anak perempuannya bernama Rita, Risa, Rima, Rina dan Raudah meninggal dunia akibat lemas ketika mandi di kawasan air terjun.

Cerpen ini merupakan imbas kembali ingatan seorang bapa ketika anak-anaknya masih hidup. Kesemua cerita itu dilengkapi dengan tanda anak-anak itu mahu meninggalkan dunia. Misalnya Rita mahu ke segera ke syurga, Risa mahu mati dalam bertudung, Rima-Rina pasangan kembar yang fragile dan Raudah tidak mahu hidup lama kerana tidak tega melihat agamanya dizalimi dan dianiaya.

Penghasilan cerpen ini oleh penulisnya iaitu Dr Mawar Safei yang mendapat cetusan idea daripada keratan akhbar yang dibacanya dan pengalaman peribadinya sendiri. Hasil daripada potongan keratan akhbar tersebut dapatlah cetusan idea dan berkembang menjadi cerpen yang mantap dengan pelbagai sumber rujukan.

Tuntasnya, sebagai seorang yang berminda kelas pertama, segala ujian yang diberikan perlu diterima dengan sabar dan redha kerana ada hikmah disebaliknya. Perlu diingat, apa sahaja dalam kehidupan ini adalah pinjaman dan ia adalah milik mutlak Allah.

No comments:

Post a Comment